lördag 19 september 2009

Bröd med durumvete

Ytterligare ett bröd från Martins blogg. Ett bröd som jag gjort förut och tycker är både gott och enkelt.

Dag 1 Kväll
100 g vetesurdegsgrund
400 g vatten
5 g jäst
120 g durumvetemjöl
360 g vetemjöl special
10 g salt

Blandar ut jäst i vattnet och tillsätter resten av ingredienserna i en bunke. Degen är väldigt lös. Täcker bunken med plast och ställer in i kylskåp över natten.

Dag 2 Morgon
Häller ut degen på ett väl mjölat bakbord och försöker vika ihop till ett paket. Delar degen i två delar och lägger i tvä mjölade jäskorgar. Sätter ugnen på 275 grader med en plåt i botten och en plåt(mirakelplåten) i mitten. Låt degen jäsa ca 45 minuter medan ugnen blir varm.

Bröden i jäskorgar och färdiga för jäsning.
Photobucket

Skjutsa in bröden så gott det går, de är ju väldigt mjuka. Försök få önskad form på bröden. Släng in några isbitar på plåten och stäng luckan. Sänkt temperaturen till 200 grader efter 10 minuter och låt bröden stå ytterligare 15 min.

Detta bröd tycker jag blir väldigt gott. Brödet användes till lördagens middag och blev mycket omtyckt av alla. Jag tycker att detta bröd är att rekommendera då det är enkelt att göra. Dock så är degen lite svår att hantera. Men jag hoppas att ju mer jag över dessto bättre blir jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar