söndag 13 september 2009

Kaxing från Kaxås Vedugnsbageri

bröd,surdeg

Nu har jag provat att baka ett bröd från Kaxås Vedugnsbageri som de kalla Kaxing. Så här gjorde jag.

Dag 1 morgon
920 g ljummet vatten
1,5 msk färdig rågsurdegsgrund
350 g rågkross
60 g solroskärnor
50 g linfrö
60 g 4-kors kross

Rör ihop alla ingredienser och låt stå till kvällen.

bröd,surdeg

Dag 1 kväll
200 g ljummet vatten
25 g jäst
450 g vetemjöl special
450 g grovt rågmjöl
50 g salt
180 g sirap

Blandar samman alla ingredienser utom salt och sirap. Kör 10 min i degblandare.

bröd,surdeg

Blandar sedan i salt och sirap och kör ytterligare 7 min i dagblandaren. Därefter lägger jag degen i en oljad plast låda med lock och låter jäsa ca 2 tim.

bröd,surdeg

Efter ca 2 tim delar jag degen i fyra delar och fyller 4 stycken smorda brödformar. Låter jäsa ytterligare 2 timmar. Sedan ställer jag in dem i kylen för det blir för sent att grädda dem på kvällen.

Morgon dag 2 så tar jag fram brödformarna och sätter på ugnen på 200 grader. Efter ca 1 timme så kör jag in bröden i ugnen. Sätter timer på 45 minuter. Efter ca 40 min sätter jag i en stektermometer.

bröd,surdeg

När gradantalet blir 98 grader är brödet klart att tas ut. Låter dem vila i formarna ca 10 min innan jag vänder ut dem på ett galler.

bröd,surdeg

Smakar av bröden till frukost.

Omdöme: gott bröd som jag gärna gör igen, men då kan jag tänka mig att göra halv baksats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar