måndag 21 september 2009

Pizza

Idag testar jag att göra pizza. Har satt en vetesurdegsgrund och gjort en tomatsås. Så här kommer jag att beskriva hur jag gör. Receptet kommer från Martins Blogg

Photobucket

Dag 1 kväll

Surdeg
50 g surdegsgrund
100 g vetemjölspecial
100 g vatten

Blandar ihop ingredienserna i en bunke och lägger plast på och låter stå över natten. Så här ser surdegsgrunden ut när den är ihopblandad

Photobucket


Tomatsås:
1 lök
2 stora vitlöksklyftor
2 msk vitt vin
1 msk tomatpuré
500 g passerade tomater
1 msk honung
1 tsk sambal oelek (om man vill)
oregano
salt peppar

1) Fräser lök och grovhackad vitlök
2) Häll i vin, tomatpuré, passerade tomater och honung och låter detta puttra ca 1 timme.
3) Tillsätter sedan kryddor och mixar tomatsåsen slät.
Låter stå till dagen efter då den ska användas till pizzan.

Photobucket

Dag 2 Förmiddag
Surdegen från gårdagen
400 g vetemjöl special + 100 g till
300 g vatten
en liten hörna jäst, kanske 2–3 gram
15 g salt

Blandar allt och kör i degblandaren ca 12 min. Jag tyckte att degen var allt för kladdig och beslöt att sätta till 100g vetemjöl till. Jag kör degen ytterligare 5 minuter i degblandaren. Nu känns den mycket bättre tycker jag. Mer hanterbar men fortfarande lös. Låter degen vilan en stund.

Photobucket


Photobucket

Degen upplagd på ett mjölat bakbord. Delar degen i två delar och formar varje del till en boll som jag lägger i två degskålar med olja i botten. Dessa får sedan jäsa i kylskåp minst 1 dygn. Om degen inte uppnått dubbla storleken när du ska baka pizzan ta fram och låt jäsa i rumstemeperatur tills debbel storlek uppnåtts. Man kan ha degen i kylen upp till 6-7 dagar.

Photobucket

Idag är det skinka, tomat, zucchini, champinjoner, mozzarella och riven ost som gäller.

Photobucket

In i ugnen på 275 grader i pizzaläge som jag har på min ugn. Gräddas tills pizzan fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar