fredag 4 september 2009

LJUST BRÖD PÅ RÅGSURDEG

Dags att testa ett nytt bröd. Här följer jag ett recept från Martins blogg.

Dag 1, kväll
100 g (1 dl) rågsurdegsgrund
200 g (2 1/2 dl) vetemjöl special
100 g (1 1/2 dl) rågmjöl
350 g (3 1/2 dl) ljummet vatten

Blanda surdegsgrund, mjöl och vatten i en rymlig bunke. Täck med plastfolie och låt stå på ett varmt ställe över natten, gärna runt 22–24 grader. På morgonen ställer jag in degen i kylen för att sedan baka på eftermiddagen.

Photobucket

Dag 2, eftermiddag
Surdegen från gårdagen
400 g (4 dl) vatten
700 g (11 1/2 dl) vetemjöl special
20 g (1 msk) salt

Blanda samman alla ingredienser utom saltet och kör 10 minuter i degblandare (8 minuter på låg hastighet och 3 med lite mer fart). Ta dock inte allt vatten på en gång, utan spara cirka 100 gram och häll i det, lite i taget, efter några minuter. Tillsätt salt och kör ytterligare 5 minuter. Degen är ganska lös, men det är helt i sin ordning.

Photobucket

Jag lägger degen i plastlåda jag smörjt med olja. Jag förljer Martins recept idag till nästan punkt och pricka så målet är att låta degen jäsa till dubbel storlek, tar ca 3 tim.

Photobucket

Sätt ugnen på 275 grader i god tid innan degen jäst klart. Sätt en plåt eller en baksten på mittenhyllan och en oöm plåt längst ner.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i två. Nu kan man göra lite som man vill. Jag formade ett runt bröd och ett avlångt som jag snurrade lite, missade dock att ha lite flingsalt på brödet, skulle nog vara gott. Får lov att prova nästa gång.

Kör in bröden i ugnen och sänker till 250 grader och gräddar i 15 min. Efter min sänker jag till 200 grader och sätter i termometern som ställs in på 98 grader. Efter ca 13 min så visar termometern 98 grader och bröden tas ut. Kanske lite frö snabbt?

Photobucket


Photobucket


Brödet fick svalna innan jag provade med smör och ost. Riktigt Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar